NYHEDER

Afstemning: ISP kan beholde fossile investeringer

20. juni 2017

ISP’s medlemmer har stemt klart nej til medlemsforslaget om at afvikle investeringer i fossile brændsler. Resultatet af urafstemningen er i tråd med holdningen på generalforsamlingen og i bestyrelsen.

Skal ISP ændre investeringspolitik og skille sig af med investeringer i fossile brændsler?

Det spørgsmål fik alle pensionskassens medlemmer i maj mulighed for at svare på i en urafstemning. Og ligesom på årets generalforsamling blev svaret et klart nej.

773 medlemmer deltog i urafstemningen om forslaget, som blev rejst af en række ISP-medlemmer.

Her er resultatet:

• 182 stemmer for
  • 521 stemmer imod
  • 70 blanke stemmer

I tråd med generalforsamlingen

ISP’s bestyrelse anbefalede et nej til forslaget, blandt andet fordi det i praksis vil være dyrt at skille sig af med de 1,2 procent af ISP’s aktiver, der er investeret i energiaktier, og fordi ISP’s investeringspolitik allerede er baseret på et etisk regelsæt i form af FN’s Global Compact. Den anbefaling valgte et flertal altså at følge.

– På generalforsamlingen var 20 procent for forslaget, og i urafstemningen var det 24 procent, altså omtrent samme andel. I bestyrelsen tager vi resultatet til efterretning og glæder os over, at et pænt antal medlemmer har stemt og givet et klart svar. Vi glæder os også over, at generalforsamlingen er i tråd med medlemmernes generelle opfattelse, siger bestyrelsesformand Lars Bytoft.

Læs mere om medlemsforslaget

Læs også: Ros til resultaterne og et kig mod fremtiden